
3. (153.) ÉVFOLYAM 18. SZÁM 1994. JANUÁR 22— 23., SZOMBAT—VASÁRNAP PestiïHirlap________________  VÉLEMÉNY 11

Tom Kennedy, a hazátlan, 
ferde szemű kínai zsidó, őspatkány

„Közeledik a választás, és már most lehet érezni, miféle 
erkölcsi aura gőzölög vitastílusban, az érvek megvála­
szolásában, a rágalmak összegyűjtésében. Mégpedig 
nem a mi oldalunkról. Itt védtelenségre ítéltük magun­
kat.” Eörsi István szavai 1994. január 15-én, a 168 óra 
című rádióműsorban.

BÄDER KATALIN

ELŐSZÓ

Az Egyesült Államok Tájékoz­
tató Ügynökségének csupán a 
washingtoni központjában 
4200-an dolgoznak. Az itteni 
baloldali sajtó szerint egy or­
szágnak nincs szüksége „nem­
zetpropagandára” .

TO M  KENNEDY  
M EG JELEN IK

Tom Kennedy elegánsan lé­
pett a magyar nyilvánosság 
elé. A Kurír 1993. május 2-i 
számában látható mosolygó 
fényképe, „Kennedy az ud­
varból” aláírással. Bemutatá­
sa ezt a címet kapta: „A király­
nő nyomában”. A vastagon 
szedett bevezetőből egyebek 
között megtudjuk, hogy Ken­
nedy dolgozott a Toronto 
Globe and Mailnek, a Wa­
shington Postnak, a New 
York Timesnak, hogy volt té­
vé- és rádiókommentátor, 
könyveket publikált, és hogy 
több nemzetközi újságírói 
nagydíj nyertese. „Jelenleg a 
hongkongi székhelyű Ro­
mantika Holding cég egyik 
társtulajdonosa, amúgy Bécs- 
ben él. Most a brit királyi csa­
ládról szóló, A Buckingham- 
palotában történt című köny­
ve megjelenése alkalmából 
jött Pestre.” E bevezetőt kö­
veti egy interjú, amelyből 
megtudhatjuk azt is, miként 
került Kennedy annak idején 
kapcsolatba Krassó György- 
gyel, Pákh Tiborral (a Kurír­
ban „Pák”), Demszky Gábor­
ral, Rajk Lászlóval, Háy Ág­
nessel, és hogy 6 tudósított el­
őször a 301-es parcelláról a 
londoni Obseverben. Az in­
terjú végfül Kennedy szavait 
idézi: „Ezek az emlékek na­
gyon fontos részei az életem­
nek, és habár angolul írok, 
angolul szeretek, angolul ál­
modom és angolul káromko­
dom, az ágyam mellett ott 
vannak Ady, József Attila, 
Kosztolányi könyvei. Egyszó­
val sosem szűntem meg ma­
gyarnak lenni.”

M EG ALAKUL  
A Z  IRO DA

1993. december 7-én a Kurír 
első oldalas címe: „Külföldi 
bérhírnök magyar kormány­
pénzből”. A sztori így indul: 
„Külföldi cég tájékoztatja a 
magyar kormányzat körüli 
történésekről a külföldet. 
Nem a Magyar Távirati Iro­
da, s nem is valamelyik ki­
sebb, hazai ügyekben járatos 
sajtóügynökség. Ide ju to t­
tunk. Kormányzaték nem bíz­
nak még a saját hazai vazallu­
saikban sem. És eszerint nem 
találtak egy derék vidéki ma­
gyar embert. Lehet, hogy 
ilyent nagyítóval sem találtak 
a népnemzetiek kormányhű 
táborában?” Az olvasót a cím­
oldalról az 5. oldalra átvezető 
lap Kennedyről Mr. Tom Ke- 
nedyként ír (talán azért, mert 
a Postabank nem adott eleget 
a veszteséges bulvárlapnak 
az újságírók továbbképzésé­
re): „Tom Kenedy (aki első­

.t~st

C Off-

sorban Bécsben dolgozik 
majd, s időnként látogat Bu­
dapestre) a Romantika Hol­
ding International Ltd. elne­
vezésű bécsi—hongkongi cég 
munkatársa, s mint a referen­
ciaanyagból kiderült, elsősor­
ban PR-munkákat végez, fő­
leg Hongkongban és Kanadá­
ban.”

A bulvárlap sztoriját ellen­
őrzés nélkül, másodkézből, a 
HVG nevű gazdasági, politi­
kai hírmagazin 93. december

nyozzon — képpel is illusztrál 
a történet hitelessebbé tételé­
re. Rajta egy nő (!), aki „Éb­
redjetek!” szövegfű, az 56-os 
világszövetség harangjával dí­
szített plakáttal áll a Horthy- 
temetésen, Kenderesen.

Az ellenőrizetlen, eleve ké­
tes forrásból vett információ­
ra alapozva ugyanebben a 
számban már interjút is olvas­
hatunk, amelyben Alexa Ká­
roly, az MTI vezérigazgatója 
és a Nemzeti Tájékoztató Iro­
da vezetője közé igyekeznek 
éket verni:

„De, gondoljuk, az MTI- 
nél van más gondja. Például, 
hogy legújabban kiderült, va­
lakik nem önöket, hanem egy 
bécsi—hongkongi céget bíz­

Másnap a szocialista lap és 
a többi balliberális lap az állí­
tólagos Stefan J. Bős interjú­
val van tele. A holland újságí­
ró, tudjuk meg, a BRTN bel­
ga rádió, valamint az Amerika 
Hangja számára dolgozik.

Január 12: Varga Domo­
kos György a Híradóban köz­
li: Meggyőződése, Tom Ken­
nedy ezeket a kijelentéseket 
nem tette. Ha igen, kezdemé­
nyezi munkaviszonya meg­
szüntetését. Ha nem, akkor 
bírósági eljárások következ­
nek. Monstre sajtóper a leve­
gőben.

De hol hangzott el vagy je ­
lent meg Bős interjúja? Az 
Amerika Hangja washingtoni 
munkatársa nem tud róla. Az

o r v

L g O ^ G A T E ?
semmilyen kapcsolatban nem 
állnak, így általa készített in­
terjút nem kaptak és nem su­
gároztak”. A rádió külpoliti­
kai szerkesztője elmondta, 
hogy az újságírót ismerik, „a 
közelmúltban pályázott egy 
állásra, de alkalmazására nem 
került sor”. Megpróbáltunk 
információt szerezni az AV- 
RO rádióállomásnál is, hátha 
Bős úr üzenetrögzítője téved. 
Mit tesz a véletlen: mint kide­
rült, Stefan Bos korábban 
náluk dolgozott. Munkaviszo­
nya három hónappal ezelőtt 
megszűnt, azóta általa készí­
tett anyagot nem sugároztak.

A belga rádiónál sem já r ­
tunk nagyobb szerencsével: a 
belga rádió Bős úrnak az idén

16-i száma veszi át. A hetilap 
egyik rovatszerkesztője 
egyébként Weyer Béla. ó  a 
balliberális bajor lapban, a 
Süddeutsche Zeitungban tá­
jékoztatja a külföldet (mint 
93. szeptember 23-án is, ami­
kor azt írta, hogy Magyaror­
szágon „a tekintélyuralmi 
Horthy-korszak szellemének 
feléledését” készítik elő). „Tit­
kos Nemzetpropagandista”, 
olvashatjuk a cikk goebbelsi 
hangulatúra festett fejezetcí­
mét (mely nagy sikert aratott 
a baloldali sajtóban), majd pe­
dig vastag betűkkel alatta: „A 
kormány fantomja”.

A kövéren szedett beveze­
tő így hangzik: „Csak találgat­
ni lehet, létező személy-e az a 
Tom Kenedy, aki a kormány­
tól megbízást kapott arra, 
hogy a magyarországi törté­
nésekről hitelesen tájékoz­
tassa a külföldi sajtót. De ha 
létezik is a »sajtószakember« 
— és az osztrák hatóságok 
előtt ismeretlen osztrák— 
hongkongi cége —, kérdés, 
miért ő, nem pedig a nemzeti 
hírügynökség vagy valamelyi 
honi médiaszakember kapta a 
megbízást.”

A régi gárda agresszivitás­
ba fordult sértettségét, a mel­
lőzöttség fájdalmát visszhan­
gozza a Kurír indítása. A 
HVG — hogy az antiszemitiz­
mus „gőzölgő aurája” se hiá­

ták meg a külföldi sajtó ma­
gyar vonatkozású események­
ről való tájékoztatásával. Nem 
bosszantja a dolog?”

Alexa Károly, aki talán 
megmagyarázhatta volna a 
HVG-s szakembernek, hogy 
az amerikai, francia, angol 
vagy német „nemzetpropa­
gandisták” sem az AP-t, az 
AFP-t, a Reuters-t vagy a 
DPA-t bízzák meg ilyen fel­
adatokkal, besétált a csapdá­
ba:

„Meglepett a hír, és nem 
örülök neki. Fogalmam sincs, 
mit akarnak csinálni az úgy­
nevezett Nemzeti Tájékoz­
tatási Irodában. Engem leg­
alábbis nem informáltak. Ne­
künk ugyanis van akkora 
adatbázisunk, szellemi kapa­
citásunk, hogy az említett fel­
adatoknak megfeleljünk”.

STEFAN J. BŐS

1994. január 11-e. A Függet­
len Rádiós Szakszervezet gyű­
lése a Rádió márványtermé­
ben. Baráth József, veterán 
rádiós: „Stefan Bos-tól kap­
tuk annak az interjúnak a 
részletét, amelyet Kennedy- 
vel készített”. Az interjút Ba­
ráth az összegyűlt rádiósok 
nagy derültségétől kísérve fel 
is olvassa. Ebben az áll, hogy a 
rádiósokat politikai okból épí­
tik le, mert alkoholisták és 
párttitkárok.

Amerika Hangja londoni és 
bécsi irodáiban nem tudnak 
róla. Pedig Bős szerint fel­
jegyzésének egy változata a 
belga BRTN rádióban, másik 
változata pedig az Amerika 
Hangja nemzetközi hírszolgá­
latban hangzott el.”

Kennedy: „Egyszerűen
felhívtam újságíró ismerősei­
met, hogy hallgassák meg 
Csúcs László véleményét is.” 
Ezt Ernest Beck (Wall Street 
Journal) és Gina Böni (svájci 
televízió) azonnal és örömmel 
meg is tette. A szocialista na­
pilap 94. január 14-i számá­
ban a Bos-interjú hitelesítésé­
re közzéteszi a feljegyzés 
fényképét. A Népszabadság­
nak — se a baloldali sajtó 
többi szakemberének — nem 
tűnik fel: a szöveg zűrzavaros. 
„Mindez az ember korábban 
a párttitkár ...ja volt” (All this 
people were former Party 
Secretary’s). A birtokosnak 
hiányzik a birtoka. A lényeges 
kérdés azonban az, hogy a 
nyelvtanilag is meglehetősen 
roggyant szöveget Bős kinek 
adta le?

Bős úr üzenetrögzítője — 
napok óta csak az érhető el — 
szerint a telefon a Holland 
Evangélikus Rádió és a bel­
ga—flamand BRTN irodájá­
ban csönget. A Holland Evan­
gélikus Rádiózási Társaság 
szerint ők „Stefan Bos úrral

MILETA MILORADOVIC RAJZA

egyetlen anyagát fogadta el, 
és 1994. január 13-án sugá­
rozta. Téma: a NATO és Kö- 
zép-Kelet-Európa.

Tehát: ha a flamand nyel­
vű adók, sem az Amerika 
Hangja nem használták fel az 
angol nyelvű „interjút”, ak­
kor ki használta?

A sajtó szerint Kennedy in­
terjújával súlyos „imidzs” ká­
rokat okozott a kormánynak 
és az országnak. Meglehető­
sen alapos sajtókutatás ered­
ményeként egyetlen, a Bos- 
interjúra utaló cikkel talál­
koztunk. A Salzburger Nach­
richten 1994. január 13-án a 
következő címmel jelent meg: 
„»Alkoholisták és kommunis­
ták« elbocsájtva — A magyar 
rádiós szakszervezet »politi­
kai tisztogatási akcióról« pa­
naszkodik” . A budapesti kel­
tezésű cikkben — amelyet új 
rovatunkban (Külső képünk 
— belülről), hamarosan is­
mertetünk — az osztrák lap 
forrásként a Népszabadságot 
jelöli meg. A kör bezárult.

A
KERESZTREFESZÍTÉS

Közben, előtte és utána a saj­
tó Tomot keresztre feszíti. 
„Egyszerűen hazudik”,
„Óspatkány” (Eörsi), „Ma­
gyar adófizetők pénzéből gaz­
dálkodik a bérhírnök — Fer-

dítget, fullentget a nemzet­
propagandista” — üvölti vö­
rösbetűs elsőoldalas címmel a 
vörös alapon megjelenő Ku­
rír. „Hazátlan, ferdeszemű, 
kínai zsidó”, írja a Hír szent, a 
vélemény szabad című olda­
lán az SZDSZ-hez közelálló 
Magyar Hírlap. A Népsza­
badság és a Magyar Hírlap fő- 
szerkesztői vezércikkeznek a 
„nemzetpropagandista” el­
len. A Kurír-dolgozók vélhe­
tően osztályharcos demagóg 
múltjukhoz hűen teszik fel a 
kérdést: „mi végre is kellett 
30 netán 50 milliócskát oda­
lökni ennek az úrnak?”

Pesti Hírlap információ: 
Tom Kennedy havonta 1800 
dollárt kap, amelyből fedezi 
üzleti telefonjait, lapvásárlá­
sát, közlekedési költségeit és a 
maradékból lakását fizeti. Va­
gyis: a Kennedy ellen hadba- 
indult főszerkesztő urak Tom 
Kennedy havi illetményének 
többszörösét kapják.

Hankiss Elemér a rend­
szerváltozás előtt néhány év­
vel ezt írta egy Amerikában 
élő kollégájának:

„Nem tudom, hogy mit 
tennénk magunkkal, ha a 
rendszer hirtelen és drámai 
módon megjavulna. Szeren­
csések vagyunk, hogy ennek 
kicsi a valószínűsége. Ha az 
ilyen változás megtörténne, 
akkor nemcsak megélheté­
sünk kerülne veszélybe, de 
ázonosságérzetünk és társa­
dalmi funkciónk is. Mi, a tár­
sadalom kelet-európai kuta­
tói... egy beteg társadalom 
elemzéséből keressük kenye­
rünket... nem tudnánk, mit 
tegyünk magunkkal egy 
egészséges, normális társada­
lomban. Újra kellene tanul­
nunk szakmánkat.”

Bolgár György „Elég” cím­
mel a Magyar Hírlap 94. ja ­
nuár 20-i számában arról pa­
naszkodik, hogy ártatlanul 
hurcolták meg, mert ő nem 
mondta azt a belga lapnak, 
amit a Pesti Hírlap is leközölt, 
majd onnan a televízió egyik 
adása. Igaz, nem a belga lap­
nál akart tiltakozni, de akkor 
is: „Tessék abbahagyni, elég 
volt! Különben félni kezdek”. 
Tom Kennedy vei január 21- 
ig a Népszabadság 16, a Ma­
gyar Hírlap és a Kurír 11-11 
cikkben foglalkozott. Pedig 
Bolgárral ellentétben Ken­
nedy külföldi újságírónak 
még nem is nyilatkozott. 
Mégis ütötték és ütik. Tessék 
mondani, ha ez az őspatkány, 
ferdeszemű kínai zsidó, ez a 
hazaszakadt, ez a tehetségte­
len, ez a kanadai farmer szin­
tén félni kezd, és bírósághoz 
fordul, az újabb bizonyítéka 
lesz tehetségtelenségének, 
gazemberségének és antisze­
mitizmusának? Vagy netán 
ez a hordó is csak az a hordó, 
amely használható egyebek 
között kormányellenes bun­
kónak, alapítványi adomány- 
gyűjtési fogásnak (aki veszé­
lyeztetve van, annak pénz kell 
védelmére) és annak a para­
noiás gyűlöletnek újabb kiélé­
sére, amely ma a magyaror­
szági média baloldalát jellem­
zi?

szver
Kiemelés

szver
Kiemelés




